marketing

Co to jest astroturfing?

Astroturfing, technika wywodząca się ze świata polityki i wykorzystywana do celów reklamowych, cieszy się dużym zainteresowaniem władz publicznych. Czy jest to niezbędne narzędzie do rozwoju e-commerce, czy bomba zegarowa, co tak naprawdę dzieje się z tym zjawiskiem? Jest to technika polegająca na symulowaniu spontanicznego lub popularnego ruchu dla celów politycznych, lub gospodarczych w celu wytworzenia opinii publicznej.

Astroturfing stosowany w handlu elektronicznym.

Astroturfing wywodzi się ze świata propagandy politycznej. Jest to nic innego jak fabrykowanie opinii. Konkretnie rzecz ujmując, astroturfing polega na zalewaniu stron e-commerce sfabrykowanymi komentarzami, pozytywnymi lub negatywnymi, w zależności od pożądanego celu. Niektóre agencje wyspecjalizowały się w publikowaniu fałszywych komentarzy, zarówno pozytywnych w celu zwiększenia widoczności ofert, jak i negatywnych w celu oczernienia konkurencyjnych marek lub usługodawców. W małych firmach często to szef firmy, jego rodzina lub pracownicy publikują fałszywe pozytywne opinie. Praktyka ta jest oczywiście zabroniona, ponieważ opiera się na kradzieży tożsamości i może być bardzo szkodliwa dla całego biznesu online.

Jak uchronić się przed astroturfingiem?

Platformy społecznościowe w sektorze turystycznym wydają się być pierwszymi, które zostały dotknięte tym zjawiskiem. Istnieją jednak rozwiązania, które pozwalają się chronić. Giganci, tacy jak Amazon, opracowali na przykład algorytm wykrywania fałszywych komentarzy. Chodzi o to, aby uporządkować recenzje w jak najbardziej odpowiedni sposób. Wyniki są zachęcające i Amazon uważa, że wkrótce będzie w stanie położyć kres astroturfingowi na swojej stronie. TripAdvisor, który odnotowuje 100 nowych komentarzy na minutę, stworzył zespół 200 osób specjalizujących się w sortowaniu treści. Wreszcie, Wikipedia stworzyła własny program, który umożliwia jej wykrywanie artykułów modyfikowanych pod naciskiem firm lub organizacji pragnących usunąć fragmenty, które mogłyby zaszkodzić wizerunkowi ich marki. Dla konsumenta jest niezwykle trudno zauważyć fałszywe recenzje opublikowane w Internecie. Dlatego przed dokonaniem zakupu warto zdywersyfikować źródła informacji i nie polegać wyłącznie na informacjach zebranych w Internecie.